tirsdag den 14. juli 2015

Syltetøj med jordbær, rabarber og hyldeblomst

Jeg elsker at tage ud og plukke jordbær om sommeren (well - lige nu er det godt nok ret efterårs-agtigt, men i forstår!!) to store skåle blev det til..plus dem jeg spiste imens (host host!!!)
 Nogle af dem blev sammen med en omgang rabarber lavet til syltetøj.
Jeg lavede en stor portion da en del af det skal foræres væk :-) Jeg brugte:
500 gram jordbær - skyllet og skåret i stykker.
500 gram rabarber - skyllet og skåret i stykker.
1 dl hyldeblomstsaft (koncentrat)
1 kg sukker.
Det hele puttes i en gryde og koges i 15-20 minutter og skummes af undervejs.
Puttes på rengjorte, skoldede glas, - holdbar ca 14 dage i køleskab. Eller tilsæt lidt atamon for længere holdbarhed.
Næste gang vil jeg have mindre sukker i - måske 700-800 gram, da jeg synes den er blevet meget sød.
Nu må I ikke slå mig, men jeg blendede den altså!!! Jeg er IKKE fan af de der frugt stykker!! Mange synes jeg ødelægger syltetøjen, men jeg laver den som jeg synes den er bedst! Så hvis du er til  frugtstykker, så lader du bare være med at tænde for blænderen!! ;-)
Der blev til 5 glas. Jeg er vild med den! Perfekt at have i køleskabet her til ferien :-)
Jeg skal helt klart lave mere hjemmelavet syltetøj i løbet af sommeren. Jeg tænker solbær - ribs - æble.... :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar