lørdag den 21. februar 2015

Lines fødselsdagsboller

Jeg har efterhånden bagt boller og franskbrød flere gange, hvor det bare ikke er blevet som jeg gerne ville have det. Men det er slut nu! Jeg har fundet OPSKRIFTEN!! (eller det vil sige, min søde veninde Line har!! - Jeg har tyv-stjålet den!!) De er VIRKELIG gode! Super luftige, svampede og bløde...også på 2.dagen-eller hvis de har været i fryseren. Især hvis de lige bliver lunet. Jeg vil bage dem hele tiden!! ;-)
Opskriften er til ca 35-40 boller.
1 liter tykmælk
100 gram gær
200 gram flydende margarine
200 gram sukker
1½-2 kg mel
2 æg
Gæren røres ud i tykmælken. Smør, æg og sukker tilsættes og det røres rundt (jeg bruger min røremaskine) Så tilsættes melet - pas på der ikke kommer for meget i - dejen må gerne være lidt våd/klistret. Herefter sklalden hæve 1-2 timer (Jo længere, jo bedre!!)  Dejen slåes ud på bordet i lidt mel og æltes igennem (tilsæt evt mere mel, hvis den er for klistret) form boller på ca 80 gram stykket og lad dem efterhæve på en bageplade 30 minutter til en time...evt længere! Jo mere de får lov at hæve jo bedre bliver de! De baged ved 200 grade (alm ovn) 10-12-14 minutter (alt efter din ovn) 
Herefter har du verdens bedste boller!! :-) 
Jeg fik desværre ikke taget et billede af en bolle skåret over..men TRUST ME!!! De er GODE!! :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar