mandag den 19. august 2013

Små blåbærkager

Igen i år har jeg været ude i skoven og plukke blåbær,- det er simpelthen bare super hyggeligt! Sidste år lavede jeg en  rigtig lækker blåbærtærte så i år ville jeg prøve at lave små blåbærkager istedet :-) 
Opskrift på 6-8 kager
60 g. malede mandler
40 g mel
120 g. flormelis
1/2 tsk. skal af en økologisk citron
3 æggehvider
80 g. smeltet smør
1½ håndfuld blåbær

  1. Forvarm ovnen til 180 grader.
  2. Put mandlerne i en food processor og mal dem til pulver, det gør ikke noget der er nogle større stykker imellem.
  3. Bland mandelmel, mel og flormelis sammen i en skål.
  4. Tilsæt æggehvider og smeltet smør og bland til en ensartet masse.
  5. Rør blåbærrene i, vend dem i mel, så de ikke alle falder til bunden.
  6. Pensel formen med olie, og bag dem ca. 20 minutter på varmluft.
  7. Bland flormelis og citronsaft til den rette konsistens og dekorerer kagerne når de er blevet kolde
De blev SUPER lækre! Jerg var lidt skeptisk, når der ikke var mere mel i, men mandel-melet virker bar rigtig godt! Måske jeg skal prøve at putte lidt flere mandler i næste gang jeg skal bage dem - det tror jeg gså kunne være rigtig lækkert! Så skal de vist prøves med hindbær, hvilket jeg bestemt ikke tror de bliver dårligere af ;-)
Jeg har en lille muffinsform, der er formet som roser - det er den jeg har bagt i, hvilket jeg egentlig ikke helt synes fremgår så meget...men smagen er ikke til at tage fejl af ;-) 
Go blåbærjagt!!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar