søndag den 7. september 2014

Gulerodsbrud

Jeg er ikke ret god til at bage brød og boller....det er som om sådan en gærdej bare IKKE vil samarbejde med mig!! Jeg begav mig nu alligevel ud i at bage gulerodsbrud forleden...de så så gode ud på det billede jeg fandt, at jeg var nød til det!!Jeg fandt to forskellige opskrifter og bryggede dem sammen til min egen! Der skulle rigtig meget smør i den ene og det tænkte jeg ikke var nødvendigt. Min opskrift ser sådan her ud: Gulerodsbrud - 15-18 stk:
3 dl lunkent vand
3 æg
2 spsk skyr
1 knivspids salt
50 gram gær
ca 800 gram hvedemel
 3-5 mellemstore gulerødder
En håndfuld solsikkekerner.
Opløs gæren i vandet og tilsæt skyr, 2 æg og salt. Tilsæt næsten alt melet (gem lidt til udrulning på bordet)
Ælt dejen og lad den herefter hæve tildækket 1 time.
Riv gulerødderne og tag dejen ud på bordet og lav et "hul" i midten, hvor gulerødder, solsikkekerner og det sidste æg slåes ud:
Saml dejen op omkring, så den bliver "lukket":
Herefter "hakker" jeg dejen med en dejskraber og hele tiden sørger for, at gulerødder og kerner bliver samlet op og ind i dejen.
Sæt bollerne på en bageplade - de skal være lidt deforme at se på!- og lad dem hæve 30 minutter. Pensl dem med æg eller mælk og bag dem 12-15 minutter ved 200 grader (varmluft)
Gulerødderne var oven i købet fra haven :-) Friskopgravede gulerødder er bare SÅ meget bedre!
Lækre friskbagte gulerodsbrud :-) De blev super gode :-) Luftige og slet ikke tørre! Måske det bare er dem jeg skal holde mig til at bage fremover! Gulerødderne hjælper nok også lidt til, så de ikke er tørre!! ;-) Men jeg er stolt af mig selv!!
 
Jeg synes faktisk de var bedst uden noget..men lidt smør går man selvfølgelig aldrig galt i byen med ;-) Eller som her, hvor jeg lavede en lækker stærk Chilli Con Carne til aften :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar